Eskiden kaset veya CD satışlarının yön verdiği müzik pazarının belirleyicileri artık dijital platformlar… Spotify, Muud, YouTube, Fizy, Apple Music gibi platformların kullanıcıları da çoğunlukla gençler… O nedenle gençlerle eskiden genç olanların tanıdıkları ve dinledikleri müzikler, şarkılar ile şarkıcılar farklı…
KÖFN “Bi’ Tek Ben Anlarım” teklisiyle aylardır müzik listelerindeki yerini koruyor. 2022 yılında olduğu gibi 2023’te de müzik platformlarının yayınladığı ‘En çok dinlenen şarkılar ve şarkıcılar’ listelerinde onların adı var. Pazar röportajı için bir araya gelmemizin sürprizi ise müzik dünyasının usta ismi Selami Şahin’di. KÖFN, “Selami Şahin Şarkıları 2” albümü için sanatçının “Gitme Sana Muhtacım” şarkısını okudu ve ona klip çekti…
Sakarya Üniversitesi’nde Çevre Mühendisliği okuyan gitarist, vokal, söz yazarı ve besteci Salman Tin’le aslen Manisalı olan ama Konya’da doğan Devlet Konservatuvarı’nda Müzik Teknolojileri Ses Mühendisliği okuyan davulcu ve prodüktör Bilge Kaan Etil’in yolu nerede, nasıl kesişti de KÖFN doğdu?
Salman Tin: Bilge’yle müzik yolculuklarımız otuzlu yaşlara kadar ayrı yerlerde olmuş. Kız arkadaşımla oturduğumuz 3 + 1 evin bir odasını kiralıyorduk. Bilge önce o odada kiracımız, sonra arkadaşımız oldu. Bir ay sonra baktık kafamız da uyuşuyor; birlikte çalışmaya, şarkılar yapmaya başladık.
KÖFN’deki rol dağılımı nasıl? Salman Tin ne yapıyor, Bilge Kağan Etil ne yapıyor?
Bilge Kaan Etil: Bizde direkt yarı yarıya. Salman, söz yazıp, beste yapıyor, ben de geri kalan düzenleme, ses ve prodüksiyon işlerini… Keza çalma işi de aynı, o söylüyor, ben çalıyorum.
Beraber müzik yapalım fikri kimden çıktı?
Salman T.: Valla öyle işlerde ilk gaza gelen ben olurum ama hatırlamıyorum, Bilge hatırlar ama…
Bilge K. E.: Ben söyledim. Türkçe pop yapmak istemiyordum. Enstrümantal ve elektronik müzik yapıyorum ağırlıkta. Salman alternatif tarzda besteler yapıyordu. Birlikte denemelere başladık.
Hangi yıl?
Bilge K. E.: 2017 senesinin ortaları gibi “Bul Beni”yi yaptık.
Gruba KÖFN ismini kim, niye koydu?
Salman T.: Beraber bulduk.
Bilge K. E.: Farklı duran bir isim bulmaya çalışıyorduk. Çünkü isim bulmak çok zor. Farklı bir şey bulmaya çalışırken biraz harflerden gittik ve KÖFN’ü türettik. Anlamına hiç bakmadık.
Ünlü olduğunuzu ne zaman ve nasıl anladınız?
Salman T.: Selami Amca’yla (Şahin) oturunca anladım.
Bilge K. E.: “Bi Tek Ben Anlarım” şarkısından sonra… Şarkı her yerde 1 numara oldu, klibi de çok izlendiği için sokakta insanlar tanımaya başladı. Biraz da tipimizin dikkat çekiyor olması etkili oldu. Klipte garip garip dans ediyor olmam nedeniyle insanlar, “Bunlar kim?” diye ekstra merak ediyordu.
Pop müzik yapmak istemediniz ama şarkılarınıza yapılan yorumlarda çoğu insan “90’ların tınısı, tadı var” yorumunda bulunuyor…
Bilge K. E.: Biz ikonik isimlerle bağımızı tutuyoruz. Selami Amca’nın bestelerini de o yüzden çok seviyoruz. Yeni nesil diye geçmişten, nostaljiden, kültürden uzak değiliz. Tam tersi çok içli dışlıyız her müzikle. O yüzden illa ki biraz tadı, tuzu yansıyor.
Hangi şarkıcıları dinleyerek büyüdünüz?
Salman T.: Babam Sezen ve Ajda’cıydı, annem daha çok Selami Şahin’i, Cengiz Kurtoğlu’nu çok severdi. ‘90’ların çocuğu olarak böyle bir evde büyüdüm. Üniversitede çok fazla yabancı müzik dinledim, Bob Dylan gibi. Sonrasında Bilge’yle beraber müzik yapmak istediğimizde ayağımızın köklerimize basması gerektiğini düşündüğümüzde Selami Şahin ve Sezen Aksu gibi sanatçıları temel almamız lazım dedik.
Bilge K. E.: İki isim beni çok şekillendirdi; babam ve ablam. Babam memur olduğu için küçüklüğüm hep onun Doğu görevlerine denk geldi. Manisa’dan Doğu’daki şehirlere 20 saat falan sürüyordu otomobille yolculuklarımız. Babam da o uzun yolculuklarda hep aynı kasetleri dönüp dönüp çalıyordu.
Babanızın görevi neydi?
Bilge K. E.: Kaymakamdı. Muazzez Ersoy, Muazzez Abacı, Zara ve Yedi Karanfil serisinin hepsi… Babam inatla uyumayıp 15 saat araba kullandığı için ha bire müzik dinliyordu. Barış Manço, Murat Kekilli gibi şarkıcıların kasetleri dönüp dönüp çalınca kafama kazındı bunlar. Ablam da bir ergen olarak dünya popüler müziğinde kim varsa onları dinlerdi. Arada derede kaldığım için bugün yaptığım müzikte Ferdi Özbeğen de var dünya elektronik müziğinin tınısı da…
“Parkta yatmayı göze alıp İstanbul’a geldim”
Selçuk Üniversitesi Müzik Öğretmenliği eğitimini son sınıfta bırakıp İTÜ Devlet Konservatuvarı’na gelmenin sebebi neydi?
Bilge K. E.: Müzik öğretmenliği gibi bir hayalim yoktu, gerekirse parklarda yatmayı göze alarak İstanbul’a geldim. Babamla kavgalıydık, desteklemiyordu müzik yapmamı. Konya’da olmak iyi gelmiyordu. İstanbul’a gelmem gerekiyordu. O yüzden Selçuk Üniversitesi’ni bırakıp geldim.
İstanbul serüvenin nasıl başladı, Salman Tin’in kiracısı olana kadar neler yaşadın?
Bilge K. E.: İstanbul’a geldikten yedi sene sonra Salman’la tanıştım. Eğitimim uzadı, albümlerin stüdyo kayıtlarında çaldım, sahnede Aslı Güngör ve Berksan’a müzisyenlik yaptım. Daha sonra kendi tarzımı oluşturmak için kendimi geri çektim.
“Vapur müzisyenliği ve barmenlikte iyi kazandım”
Salman Tin’in sahne çalışmaları oldu mu KÖFN’den önce?
Salman T.: Üniversiteye başlar başlamaz sahneye çıkmaya başladım cover gruplarıyla kafelerde, barlarda. Çok fazla sahneye çıkınca da üretim olmuyor. O yüzden bir süre bıraktım sahne işlerini. 1.5 sene garsonluk ve barmenlik yaptım İtalyan restoranında… Ardından vapur müzisyenliği yaptım bir yıl… O da çok güzeldi.
Hangi yıl oldu bu?
Salman T.: 2017’de, sonra Bilge’yle karşılaşınca KÖFN’e başladık.
Ondan önce iyi para kazanmış olmalısın ki üç oda bir salon daire tutup, boş olan odasını kiraya vermişsin…
Bilge K. E.: Ben ancak bir oda tutabiliyordum.
Salman T.: Barmenlik ve garsonluk yaptığım dönemde çok iyi para biriktirdim. Vapur müzisyenliğinin geliri de iyiydi… Benim hep cebimde para olur. O konularda hep şanslıyımdır.
Yılda ortalama kaç sahne çalışmanız oluyor?
Bilge K. E.: Şimdilik yılda 80 arasında. Bu yıl 100’ün üzerinde olur.
“Selami Şahin’in şarkısını teklif gelmeden yapmıştık”
Selami Şahin’in iki oğlu ve kızı, babalarının şarkıları arasından 50 tanesini seçip müzik dünyasının ünlü isimlerine yorumlatarak beş albüm çıkarma kararı aldı. “Selami Şahin Volume 1” geçen temmuz ayında çıktı. Yine 10 solist ve grubun yer aldığı “Selami Şahin Volume 2”deki şarkılardan her hafta biri yayınlanmaya başladı. İlk hafta Gökhan Türkmen, ikinci Cuma Can Ozan, bu hafta da KÖFN’ün söylediği “Gitme Sana Muhtacım” yayınlandı.
Selami Şahin’in “Gitme Sana Muhtacım” şarkısı KÖFN’le nasıl buluştu?
Selami Şahin: İki oğlum ve kızım bu projeyi hazırladılar. Onlar görüşüp, onlar karar verdiler şarkıları kimlerin okuyacağına. KÖFN’den “Gitme Sana Muhtacım”ı dinledim aferin çocuklara, maşallah dedim. Tam bugüne uygun. Güzel yapmışlar yani. Aranje olsun, ses olsun güzel yani. Mutlu oldum.
Peki daha önce şarkılarını dinlemiş miydiniz, tanıyor muydunuz?
Selami Ş.: Yeni tanıdım. Sürekli beste yaptığım için etkilenmemek adına çok fazla şarkı dinlemiyorum. 300’ü hit olmak üzere 1000’i biraz geçti MESAM’da adıma kayıtlı eser sayısı.
O zaman MESAM’ın 1 ile 5 milyon lira yıllık telif ödediklerinden biri de Selami Şahin.
Selami Ş.: Yıllık bir milyon değil MESAM’dan telif gelirim.
300’ü hit 1000 şarkısı olan biri telif gelirinde ilk 10’da değilse kimler alıyor o paraları?
Salman T.: Pardon, biz alıyoruz abi…
”Gitme Sana Muhtacım”ı seçmenizin özel bir sebebi var mı?
Salman T.: Biz aslında bir sene önce Selami Amcanın dört şarkısını böyle bir yapsak, yayınlasak mı diye konuşacaktık, o zaman öyle bir fikrimiz vardı. “Gitme Sana Muhtacım” da bunlardan biriydi. Albümde bir şarkı okumamız istendiğinde Bilge, bir yıl önce yaptığımız halini gönderdi, çok beğendiler, “Tamam” dediler. Aslında bu şarkı için akıllarında başka bir şarkıcı vardı ama bize kısmetmiş.
Okumak istediğiniz Selami Şahin şarkıları hangileri?
Bilge K. E.: “Seninle Başım Dertte”, “Gitme Sana Muhacım”, “Gözler Kalbin Aynasıdır” ve benim ekstradan sevdiğim “Senin Olmaya Geldim”.
Edis’le yazdı, Simge’yle söyledi
Simge’yle düet kimin fikri?
Salman T.: Valla Edis’le yazdık şarkıyı. Sonra ben Bilge’ye yolladım. Bilge çok sevdi, aranje yaptı ona. Şarkıyı biz çıkaralım gibi bir fikir vardı. Ben illa bir kadın vokal olsun dedim. Aklımızda birkaç isim vardı. Bilge, “Ben bir de Simge’ye yollamak istiyorum, ona yazayım” dedi. Bilge yolladı, Simge de çok yükseldi. Şarkıyı Simge’ye yolladıktan 20 gün sonra her şeyini tamamlayıp çıkardık.
Edis’le ortak şarkı yazma hukukun nereden?
Salman T.: Yıldız haritası bakan bir kadın var, o hanımefendi ona da bakıyor, bana da bakıyor. Kadın, “İkiniz büyük bir şarkı yapacaksınız” dedi. Aynı şeyi Edis’e de söyledi. Edis beni davet etti, bir şeyler yedik içtik, sonra stüdyoya geçtik. Dört şarkı denedik ama hiçbirini sevmedik. “Yakışıklı”nın bir kısmı vardı, evde eksik kısmını tamamladım, çok güzel oldu. Edis’e gönderdim “Çok güzel” dedi, Bilge çok beğendi, aranjesini yaptı. Edis’in ve benim yıldız haritama bakan kadın haklı çıktı.